Evropska unija (EU) pomaže zemljama koje su u procesu pripreme za pristupanje članstvu u EU (između ostalih i Srbiji), kroz razne oblike finansijske pomoći. Deo tih sredstava namenjen je razvoju poljoprivrede i ruralnom razvoju, a ta podsticajna sredstva se trenutno raspodeljuju korisnicima kroz takozvani IPARD program.
U skladu sa tim programom, ukupan iznos sredstava EU za ove namene za period od 2014-2020. godine je 175 miliona eura, a predviđeno je da se uplate ovih sredstava krajnjim korisnicima moraju izvršiti do kraja 2023. godine.
Isplata IPARD podsticaja vrši se po nešto drugačijem postupku od postupka isplate domaćih podsticajnih sredstava. Pre IPARD podsticaja, poljoprivrednim proizvođačima i prerađivačima u Srbiji su na raspolaganju bila samo domaća podsticajna sredstva. Ta sredstva se uglavnom dodeljuju kao povraćaj dela uloženih sredstava za određene investicije u poljoprivredi, a na osnovu važećih pravilnika i objavljenih konkursa Ministarstva poljoprivrede i ruralnog razvoja. Dovoljno je ispuniti uslove iz objavljenog konkursa uz dostavu dokaza o nabavci investicije i njenom plaćanju, kako bi se ostvarilo pravo na povraćaj sredstava.
Najvažnije razlike IPARD podsticaja u odnosu na domaće podsticaje
Ne može se započeti sa izvršavanjem investicije pre dobijanja rešenja o odobravanju projekta Uprave za agrarna plaćanja (Uprava), osim u delu koji se tiče opštih troškova. Opšte troškove čine troškovi za konsultantske usluge, pripremu projektne dokumentacije i sl.
Investicija koja je odobrena rešenjem Uprave mora se izvršiti u roku i na način predviđen tim rešenjem;
Pored pribavljene dokumentacije koja je tražena javnim pozivom, uz prijavu je potrebno dostaviti poslovni plan kojim se obrazlaže potreba i namena investicije, kao i ponudu/e za nabavku investicije;
Nakon izvršenja investicije, Uprava kontroliše da li je sve izvšeno u skladu sa njenim rešenjem i nakon toga odobrava isplatu podsticajnih sredstava;
Postupak za ostvarenje prava na IPARD podsticaje jeste mnogo složeniji od postupka na koji su poljoprivredni proizvođači i prerađivači navikli sa domaćim podsticajima, ali mora se imati u vidu da će ovakav način ko-finansiranja investicija u poljoprivredi postati jedini način da se dobije povraćaj dela uloženih sredstava na ime investicije za neke poljoprivredne proizvođače i prerađivače, a pre svega za one koji prevazilaze određene kapacitete ili se bave određenom vrstom proizvodnje i/ili prerade. Iako je proces dobijanja domaćih podsticaja jednostavniji i na neki način komforniji, potencijalni korisnici moraju da se naviknu na planiranje i veoma organizovan pristup postupku ostvarivanja prava za povraćaj sredstava za svoje investicije u poljoprivredi.
Budući da je situacija takva da ćete ukoliko želite da dobijete povraćaj dela uloženih sredstava za neke investicije morati da prođete kroz IPARD postupak odobravanja, bolje je da što pre krenete sa upoznavanjem sa tim postupkom, jer će to za neke od vas biti redovan i jedini način ostvarivanja poljoprivrednih podsticaja u budućnosti.
Jedna od najbitnijih stvari koje morate imati u vidu jeste činjenica da je proces odobravanja sredstava iz IPARD podsticaja vrlo složen i ima više faza u kojima se moraju ispuniti određeni preduslovi, a te faze traju određeni vremenski period. Zbog toga je potrebno da se proces investiranja dobro osmisli i unapred planira, kako bi se predmet investicije nabavio na vreme i kako se ne bi ugrozio proces poljoptivredne proizvodnje, odnosno prerade. Činjenica je da dobijanje IPARD sredstava ne dozvoljava stihijski pristup.
Podrška konsultanata
S obzirom na složenost postupka, najbolje je da na vreme obezbedite adekvatnu podršku u smislu saveta i stručne pomoći koju vam mogu pružiti konsultanti, kao ljudi sa odgovarajućim stručnim kompetencijama, upoznati sa procesom ostvarivanja prava na IPARD posticaje, a koji svakodnevno pomažu potencijalnim korisnicima da ostvare ta prava.
Važno je znati da je navedena usluga konsultanatske pomoći - dozvoljeni trošak, za koji takođe imate pravo delimičnog povraćaja sredstava. To znači da ćete za iznos koji platite konsultantima, zauzvrat moći da tražite povraćaj dela plaćenog novca, isto kao i za ostatak investicije.
Ukoliko angažujete konsultante da vam pomažu u postupku ostvarivanja prava na IPARD posticaje, oni će vam u skladu sa vašim željama i potrebama pomagati u procesu planiranja budućih investicija. Konsultanti će umesto vas voditi računa o aktuelnim konkursima i na vreme vas obaveštavati o njima, kako bi imali vremena da blagovremeno planirate investicije. Takođe, konsultanti će vam pomagati da ispunite potrebne uslove i spremite potrebnu dokumentaciju, kako bi mogli da se blagovremeno prijavite na aktuelni javni poziv za ostvarenje prava na IPARD podsticaje.
Imajući u vidu činjenjicu da ne postoji puno segmenata poslovanja u kojima investitor može vratiti dobar deo uloženog novca, kao i da su iznosi koji su opredeljeni IPARD programom mnogo viši od iznosa predviđenih za domaće podsticaje, vredi uložiti napor da se prođe kroz čitav proces i ostvari pravo na povraćaj dela sredstava iz IPARD podsticaja.