Koje mere predviđa IPARD program?

IPARD programom predviđeno je više mera u okviru kojih se finansiraju razne investicije u poljoprivredi, a trenutno su potencijalnim korisnicima IPARD podsticaja na raspolaganju tri mere: 

  • Mera 1 – Investicije u fizičku impovinu poljoprvrednih gazdinstanva

  • Mera 3 – Investicije u fizičku imovinu koje se tiču prerade i marketinga poljoprivrednih proizvoda i proizvoda ribarstva

  • Mera 7 – IPARD podsticaji za diverzifikaciju poljoprivrednih gazdinstava i razvoj poslovanja

Ko je nadležan za sprovođenje IPARD programa?

Za sprovođenje IPARD programa nadležno je Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede (Ministarstvo), odnosno Uprava za agrarna plaćanja koja je u njegovom sastavu. U sprovođenju programa pomažu i Uprava za veterinu, Uprava za zaštitu bilja, Poljoprivredna inspekcija, ali i druga ministarstva i državni organi.

Za svaku meru predviđenu IPARD programom, Ministarstvo donosi odgovarajući Pravilnik kojim su definisani uslovi za ostvarivanje prava na IPARD podsticaje. 

Kako se raspodeljuju sredstva iz IPARD programa?

Sredstva opredeljena IPARD programom se raspodeljuju jedan ili više puta godišnje na osnovu Pravilnika za odgovarajuću meru i Javnog poziva za podnošenje Zahteva za odobravanje projekta (Zahtev), koji objavljuje Uprava za agrarna plaćanja. Sredstva su uglavnom namenjena investiranju u nabavku nove opreme, mašina, mehanizaciju,  izgradnju, građenje, dogradnju, rekonstrukciju, adaptaciju, ili sanaciju objekata, i druge namene u zavisnosti od mere.  Uz svaki objavljeni Javni poziv objavljuje se i lista investicija za koje se može ostvariti pravo na IPARD podsticaje. 

Ko su korisnici IPARD podsticaja?

U zavisnosti od mere, potencijalni korisnici IPARD podsticaja mogu biti fizička lica, preduzetnici, pravna lica i poljoprivredne zadruge kao nosioci poljoprivrednog gazdinstva. Korisnici IPARD podsticaja su lica kojima je odobren projekat za korišćenje IPARD posticaja, a primaoci IPARD stredstava su korisnici IPARD podsticaja kojima su isplaćena IPARD sredstva.

Maksimalni iznosi podsticajnih sredstava po merama

Korisnik može u periodu sprovođenja IPARD programa da ostvari najviše 1.500.000 evra za Meru 1, 2.000.000 evra za Meru 3, i 400.000 evra za Meru 7.

Podnošenje zahteva za nove javne pozive u okviru iste mere

Uslov za razmatranje novog zahteva u okviru iste mere je da je završen proces odlučivanja i isplate po prethodnom zahtevu. Dozvoljeno je da se istovremeno podnose zahtevi za različite mere. 

Priprema Zahteva za odobravanje projekta

Pored roka za prijavu (koji obično traje oko dva ipo meseca), u Javnom pozivu su navedeni uslovi koje potencijalni korisnik mora da ispuni, kao i dokumentacija koju mora da dostavi uz Zahtev. Zahtev se podnosi na obrascu koji je sastavni deo Javnog poziva.

Proces pripreme Zahteva podrazumeva dobru organizaciju, obzirom da je za ispunjavanje nekih od preduslova za prijavu na Javni poziv, kao i za pripremu dokumentacije koja se treba dostaviti (pre svega za izradu poslovnog plana i prikupljanje ponuda za pribavljanje investicije, ali i prikupljanje dokumenata koje izdaju zvanični organi) potrebno određeno vreme, koje se u slučajevima kad se planiraju složenije investicije meri nedeljama, pa i mesecima. 

Provera ispunjenosti opštih uslova za podnošenje Zahteva za odobravanje projekta

Za početak, najbitnija je provera ispunjenosti opštih uslova za podnošenje Zahteva, obzirom da je to osnovni preduslov za razmatranje vašeg zahteva. Neki od navedenih uslova mogu se relativno brzo otkloniti, a za neke ćete morati da sačekate neko vreme (najčešće do sledećeg Javnog poziva). 

Primera radi, da biste podneli Zahtev za odobravanje projekta, osnovni preduslov je da je vaše poljoprivredno gazdinstvo u aktivnom statusu u Registru poljoprivrednih gazdinstava. Kao jedan od uslova za podnošenje Zahteva naveden je i uslov da nosilac poljoprivrednog gazdinstva odnosno poljoprivredno gazdinstvo, nema neizmirenih obaveza po osnovu javnih prihoda. Takođe, uslov za poljoprivredna gazdinstva koja su pravna lica je da računi pravnog lica nisu u blokadi, kao i da nisu bili u blokadi duže od 30 dana u periodu od 12 meseci pre dana podnošenja Zahteva.

Poslovni plan

Takođe, ono sa čim se kao korisnici domaćih podsticaja uglavnom niste susretali je i izrada poslovnog plana. Poslovni plan se izrađuje na odgovarajućem obrascu koji je sastavni deo Javnog poziva. U Poslovnom planu potencijalni korisnik mora da obrazloži planiranu investiciju i način na koji smatra da će ona doprineti unapređenju njegovog poljoprivrednog gazdinstva. Poslovni plan sadrži i određene ekonomske pokazatelje koji daju sliku o trenutnom ekonomskom stanju u poljoprivrednom gazdinstvu kao i finansijske planove za njegovu budućnost. U zavisnosti od visine vaše investicije biće potrebno da izradite Jednostavni ili Složeni poslovni plan. 

Ponude

Pored poslovnog plana, uz Zahtev je potrebno dostaviti i jednu, odnosno tri ponude za pribavljanje investicije. Da li će se dostavljati jedna ili tri ponude, zavisi od visine vrednosti investicije (ako je vrednost investicije do 10.000 evra dostavlja se jedna ponuda, a ako je vrednost investicije preko 10.000 evra dostavljaju se tri ponude). Ponude moraju biti uporedive i po sadržaju i po specifikacijama.

Bitno je da se ima u vidu da se ponuda, odnosno ponude moraju dostaviti za svaku pojedinačnu investiciju. Za investicije koje su sastavljene od više stavki, ali čine jedinstvenu celinu, dostavlja se jedna, odnosno tri ponude, u zavisnosti od ukupne vrednosti svih pojedinačnih stavki. 

Pomoć konsultanata u pripremi dokumentacije za Zahtev

Izrada poslovnog plana i postupak prikupljanja ponuda, pogotovo za složenije investicije, može predstavljati veliki izazov i najlakše je da se i za taj posao oslonite na pomoć konsultanata koji će umesto vas, a na osnovu podataka koje im vi dostavite sastaviti poslovni plan i pripremiti vam potrebne obrasce ponude. Takođe, konsultanti će vam pomoći u postupku provere ispunjenosti uslova za prijavu na Javni poziv i skrenuti pažnju na radnje koje trebate preduzeti kako bi ispunili navedene uslove.

U slučajevima kad planirane investicije podrazumevaju građevinske radove, i za Zahtev je potrebno pribaviti potrebnu građevinsku dokumentaciju, kao što su projekat za građevinsku dozvolu, idejni projekat ili slično, a zatim i pribaviti potrebne dozvole nadležnih organa, konsultanti vam mogu obezbediti kontakte sa stručnim licima građevinske struke koji će vam izraditi potrebnu građevinsku dokumentaciju i uputiti vas kako da dobijete potrebne dozvole potrebne za Zahtev.

Kompletnost dokumentacije uz Zahtev za odobravanje projekta

Iako Uprava za agrarna plaćanja određene dokumente potrebne za razmatranje zahteva može zahtevati i sama od nadležih organa, najbolje je da prilikom predaje dokumentacija bude kompletna, a za to je potrebno da se u njeno pribavljanje krene na vreme.

 Odlučivanje o Zahtevu za odobravanje projekta

Uprava o vašem Zahtevu rešava u upravnom postupku u roku koji traje najduže devet meseci. U Rešenju kojim odobrava vaš Zahtev, Uprava će vam naložiti da izvršite investiciju u skladu sa poslovnim planom i dati vam rok u kome ćete to morati da uradite, kao i rok da tražite isplatu nakon završetka investicije. Rok za izvršenje investicije je različit u zavisnosti od onoga što planirate da investirate, ali je uobičajeni rok za nabavku mehanizacije oko šest meseci, dok za investicije koje podrazumevaju izgradnju može biti i do dve godine u zavisnosti od složenosti investicije.

Kontrole na licu mesta

Ono što je razlika u odnosu na domaće podsticaje je obaveza Uprave da izvrši potrebne kontrole na mestu planirane investicije i to u više navrata: pre nego što vam odobri Zahtev za odobravanje projekta, pre nego vam odobri Zahtev za isplatu IPARD podsticaja, a zatim i nakon toga, kad vam podsticaji budu isplaćeni.

Ispunjenost minimalnih nacionalnih uslova

Još jedna od razlika u odnosu na domaće podsticaje je obaveza da se pre podnošenja Zahteva za isplatu IPARD podsticaja pribave odgovarajuće potvrde nadležnih organa da poljoprivredno gazdinstvo ispunjava zakonom propisane minimalne nacionalne uslove za svaku pojedinačnu meru.

Zahtev za isplatu IPARD podsticaja

Nakon podnošenja Zahteva za isplatu IPARD podsticaja, Uprava o zahtevu odlučuje u roku od šest meseci i ukoliko utvrdi da su ispunjeni uslovi donosi rešenje da vam se isplate podsticaji u procentualnom iznosu od visine investicije (najniže ponude ili referentne cene).  

Šta nakon isplate IPARD podsticaja?

Nakon što vam se odobre IPARD podsticaji, bićete u obavezi da obeležite investiciju i da je namenski koristite u periodu od pet godina od isplate IPARD podsticaja. Nije dozvoljeno da se investicija otuđi niti da drugome na korišćenje u periodu od pet godina od dana isplate. 

Šta se ne sme u postupku ostvarivanja prava na IPARD podsticaje?

IPARD program izričito zabranjuje STVARANJE VEŠTAČKIH USLOVA ZA OSTVARENJE PREDNOSTI ZA ODOBRENJE PROJEKTA SUPROTNO IPARD PROGRAMU, a sankcije mogu biti povraćaj primljenih sredstava, ali i pokretanje postupka protiv prekršioca.

Takođe, ne može se aplicirati za investiciju koja je već finansirana iz drugih izvora javnog finansiranja, odnosno investiciju koja je u postupku za ostvarivanje finansiranja iz drugih javnih izvora finansiranja.